Vloggen is tegenwoordig een populaire manier om verhalen te delen en een publiek op te bouwen. Of je nu je dagelijkse leven vastlegt, reist of tutorials maakt, de juiste apparatuur kan het verschil maken in de kwaliteit van je content. Hieronder vind je een overzicht van de essentiële tools die je nodig hebt om te starten met vloggen.
AI & Video: Het einde van authenticiteit of juist een nieuw begin?
In de podcast van Competence Factory bespreek ik de impact van AI op video. We vragen ons af of authenticiteit nog mogelijk is nu AI video's kan genereren zonder menselijke tussenkomst. Ook hebben we het over de opmars van smartphones als filmcamera’s, de toekomst van videobewerking, de rol van humor in bedrijfsvideo’s en de invloed van AI op onze kijkgewoonten. Wordt AI de regisseur van ons kijkgedrag, of groeit juist de behoefte aan een menselijke touch
Zakelijk vloggen
Zakelijk vloggen kan een merk versterken door zichtbaarheid en vertrouwen op te bouwen en de boodschap authentiek over te brengen. Medewerkers kunnen als merkambassadeurs fungeren en trots uitstralen, wat authenticiteit creëert. Ondanks koudwatervrees bij bedrijven is vloggen kostenefficiënt en snel.
Stuur je vooraf de interview vragen | Cursus vloggen
Waarom wil je video gebruiken? | Cursus vloggen
Jij zit al lang niet meer in die shuttlebus.
Vloggen met je iphone
ZET DE KIJKER AAN HET DENKEN IN EEN VLOG
Het Imago van vloggen
‘Vloggen’ als woord heeft niet zo’n heel goed imago. Als snel denken volwassenenaan de verslavende video’s van hun kinderen waarbij ze dagelijkse zitten te kijken naar make-up les of de game-ervaringen van een Youtuber. In deze cursus vloggen leer je dat het niet persé over jezelf hoeft te gaan
Recensie ‘Vloggen voor professionals’
Drive to survive gebruikt storytelling met groot succes voor de F1 in de VS.
Hoe maak je een verhaal voor je vlog?
Hoe verras je de kijker van je vlog?
De basis van interviewen voor een vlog
Voor de meeste mensen is een interview een beetje eng. Ze staan niet vaak voor de camera en er spelen allerlei belangen en onzekerheden mee. Een goed interview vraagt om eerlijke en authentieke antwoorden; het is dus fijn als de geïnterviewde zich op zijn gemak voelt. Hoe stel je de geïnterviewde op zijn gemak en zorg je ervoor dat het interview een succes wordt?
Hoe stel je de juiste vragen in een interview
Hoe houd je interviews levendig met storytelling?
Waarom verhalen zo belangrijk zijn in jouw vlogs
De kracht van een vlog zit hem vaak in het ongedwongene. Denk aan een interviewer die onaangekondigd op een afdeling langsgaat. Als de mensen daar met plezier aan het werk zijn, zie je dat terug.
Helaas is het niet altijd mogelijk om een spontane vlog te maken. Soms heb je een boodschap die je wilt overbrengen. Je hebt dan een goed verhaal nodig om de kijker te boeien. Dit noemen we visual storytelling.
Vloggen met de smartphone of heb ik een professionele camera nodig?
De voor- en nadelen van videomarketing.
Video is een krachtig medium. Heel vaak kun je je nog die prachtige, schokkende, interessante beelden herinneren van dat ene filmpje dat je op Facebook zag, toch? Dat is precies wat ik bedoel met ‘de kracht van video’: het feit dat je je spontaan een boodschap kunt herinneren en die met enthousiasme en energie deelt met anderen.
Wat zijn de voordelen van vlogs en hoe meet je het succes?
Steeds meer bedrijven en professionals gaan vloggen, omdat video een heel krachtig medium is. Als jij binnen je bedrijf voorstelt om te gaan vloggen, is een belangrijke vraag wat je er nu echt mee bereikt.
In dit artikel benoem ik de voordelen van bloggen, maar leg ik ook uit hoe je het succes van je vlogs kunt meten. Dit kan heel handig zijn als je een manager moet overtuigen om met vloggen te beginnen of juist om er mee door te gaan.