Hoe verras je de kijker van je vlog?

Sommige verhaallijnen komen heel vaak voor in vlogs, boeken en andere verhalen. Een hoofdpersoon heeft een probleem en zoekt naar een oplossing. Na een tegenslag slaagt hij erin om een oplossing te vinden en het verhaal loopt goed af.

 

In de basis is dit een heel goede verhaallijn, maar je wilt de kijkers af en toe ook verrassen. Zeker als je vaker vlogs maakt, is het goed als je de vaste kijkers ook even een keer weer triggert. Gebruik de volgende tips om je kijkers zo nieuwsgierig te maken dat zij heel graag verder willen kijken.

1. Beginnen met een extreem korte samenvatting (snippets)

Een simpele manier om snel duidelijk te maken waar een film over gaat, is te beginnen met een paar fragmenten die met elkaar een compleet beeld geven van het geraamte van de film (snippets). Denk aan de trailer van een bioscoopfilm, maar korter en voorafgaand aan je video. Je hebt de kijker waarschijnlijk nieuwsgierig gemaakt, zodat die verder wil kijken.

2. Het verhaal op niet-chronologische volgorde vertellen

Bij deze methode haal je de volgorde uit het verhaal. Je begint met een opvallend antwoord op een vraag, zonder dat je de vraag erbij laat zien en horen. Daarna laat je een antwoord horen uit het begin van het interview, enzovoorts. Natuurlijk is het belangrijk dat de kijker het nog begrijpt en niet gaat afhaken. Deze methode werkt het beste aan het begin van je video, omdat je dan met deze ‘puzzels’ de kijker in het verhaal kunt trekken.

3. Beginnen met een vraag of stelling

Het is een beproefde aanpak: stel een vraag of poneer een stelling aan het begin van de video. De kijker wil het antwoord of de toelichting horen en blijft dus hangen. Het risico is wel dat de kijker die zich niet kan identificeren met de vraag of stelling, ook direct afhaakt.

4. Beeld en geluid niet met elkaar laten matchen

Je brein wordt graag uitgedaagd en verrast. Een vorm die je kunt kiezen is om beeld en geluid een tegenstrijdige boodschap te laten uitzenden. Denk aan een documentaire over een mannelijke medewerker die wordt geïntroduceerd door een vrouwelijke voice-­over. Of een tekstuele introductie bij een beeld dat iets heel anders vertelt dan wat je ziet.

5. Beginnen met een spannende quote

Wat je vaak ziet in succesvolle films is dat ze beginnen met een vage, treffende, geheimzinnige of emotionele quote van een geïnterviewde of hoofdpersoon. Je brein gaat direct aan de slag om deze puzzel op te lossen en denkt er niet aan om de film te stoppen. De puzzel moet opgelost worden! En net als deze puzzel is opgelost, wordt er weer een nieuw raadsel opgeworpen en wil je weer verder kijken.

 

Rode draad in al deze suggesties is dat je veel dingen bewust een beetje vaag laat. Je laat de kijker sommige zaken alvast invullen en je speelt hier later wat mee.

 

Bij het toepassen van deze technieken is het essentieel dat je niet vertelt wat er op beeld gebeurt. Bij de beelden van de inpakmachine laat je geen voice­over horen die vertelt dat dit een inpakmachine is. Je vertelt wat details over machine, bijvoorbeeld hoeveel producten deze in een uur kan inpakken.