De basis van interviewen voor een vlog

Voor de meeste mensen is een interview een beetje eng. Ze staan niet vaak voor de camera en er spelen allerlei belangen en onzekerheden mee. Een goed interview vraagt om eerlijke en authentieke antwoorden; het is dus fijn als de geïnterviewde zich op zijn gemak voelt. Hoe stel je de geïnterviewde op zijn gemak en zorg je ervoor dat het interview een succes wordt?

 

Hoe pak je het interview aan?

Het is belangrijk om te weten dat veel bedrijven slechte ervaringen hebben met (lokale) nieuwsmedia. Soms vrezen ze ook sociale media. Als je langskomt voor een interview is het dus belangrijk dat je veel tijd besteedt aan kennismaking en geruststelling. Het is dan belangrijk om eerst koffie of thee te drinken en gewoon even aan elkaar te wennen. Ik ga vooral niet meteen met de techniek aan de slag.

Verder laat ik vaak even weten dat we alle tijd hebben en informeer ik naar het tijdschema van deelnemers. Ik vertel dat we het interview beginnen met een paar vragen om elkaar te leren kennen. En dat we van het hele gesprek vaak maar een paar minuten gebruiken. Ook maak ik vaak de afspraak dat de geïnterviewde de video mag zien voor publicatie en mag beoordelen of hij/zij tevreden is met het resultaat. Dit alles geeft vaak veel rust en bevordert de kwaliteit van het gesprek.  Bovendien zijn allerlei ingewikkelde dingen als quit claims dan meestal niet nodig.

Soms besteed ik meer tijd aan de kennismaking dan aan het interview zelf.

De drietraps-interviewtechniek

Om ervoor te zorgen dat mensen authentiek overkomen en niet zomaar een ingestudeerd verhaaltje afdraaien, is het van belang dat je hun gevoel aanspreekt. Daarmee wordt het interview een stuk interessanter.

Bij mensen die niet makkelijk bij hun gevoel kunnen komen gebruik ik de drietraps-interviewtechniek. Die werkt als volgt:

1.Je stelt algemene vragen waar de geïnterviewde niet over na hoeft te denken. Denk aan vragen als: ‘Hoe lang werkt u hier al?’, ‘Hoeveel mensen werken er op deze afdeling?’, ‘Wat is de naam van uw functie?’ enzovoorts. Vaak kijkt de geïnterviewde je bij dit soort vragen een beetje verbaasd aan. Hij of zij denkt waarschijnlijk zoiets als: ‘Dit is makkelijk, wanneer komen de echte vragen? Dit raakt niet echt de essentie.’

2.Stel vervolgens vragen die ze (waarschijnlijk) normaal nooit krijgen. Vraag een ICT-manager zoiets als: ‘Wat voelt u hierbij?’ of de CEO van het bedrijf: ‘Waarom bent u goed in uw functie?’ In dit stadium heb je vaak te maken met een hakkelende partij. Rode vlekken of een gestreste blik kunnen het gevolg zijn. Ze zullen met alle energie proberen om toch een fatsoenlijk antwoord te formuleren. De camera staat namelijk aan. Een ongemakkelijke situatie dus.

3.Stel nu de vragen waar je echt voor komt. Afhankelijk van de opdracht stel je hier vragen als: ‘Wat betekent service voor jullie?’ ‘Waarom is jullie aanpak succesvol?’ enzovoorts. Je zult merken dat je na het gestreste stadium 2 nu uitgebreide antwoorden zult krijgen. De geïnterviewde is blij dat hij hier veel van weet en de antwoorden zullen overvloedig zijn.

 

In een vervolgartikel ga ik nog verder in op hoe je de juiste vragen stelt tijdens een interview.

Om de relatie en het bovenstaande gesprek overeind te houden is het belangrijk dat je voorafgaand aan het interview vertelt dat je niet alle vragen en antwoorden gaat gebruiken in de uiteindelijke film, en dat ze die na afloop nog kunnen beoordelen. De geïnterviewde laat daarmee vaak de controlegedachtes los omdat hij weet dat hij later nog kan bepalen of zijn uitspraken goed zijn geïnterpreteerd.

Met de juiste interviewtechnieken krijg je eerlijke en authentieke antwoorden van je gasten. Het interviewen is wel een vaardigheid. Houd er bij je eerste interviews rekening mee dat je het vak nog even onder de knie moet krijgen.