ZET DE KIJKER AAN HET DENKEN IN EEN VLOG

Iedereen die begint met het maken van vlogs wil de kijker uitgebreid informeren. Maar dat is niet altijd de meest slimme aanpak. Het is veel slimmer om de kijker te laten smachten naar meer video. Op die manier verleid je de kijker om verder te kijken. Bijgaand een tipje van de sluier. In de cursus wordt dit geilliustreerd met video’s.

VERTEL NIET WAT JE AL ZIET

Vaak heb je de neiging om te benadrukken wat je wil vertellen. Maak dan niet de fout om je onderwerp of persoon ook te benoemen in de video. Dus, als je hoofdpersoon bij de start van de dag een koffie pakt laat dan niet door de voice-over, of in het interview horen ‘Henk begint z’n dag met een kop koffie’ .
Beter is om te vertellen waarom hij de kop koffie nodig heeft : "‘Henk start elke dag met een kop koffie en gaat onderweg naar z’n eerste klanten’

ZIE JE KIJKER ALS EEN INTELLIGENT WEZEN

In aanvulling op het bovenstaande is het slim om de kijker ‘aan het werk te zetten’. Als hij puzzels moet oplossen dan blijft hij langer kijken. Dus leg niet alles (direct) uit. Bijvoorbeeld je ziet iemand electriciteit aanleggen. en je hoor een tekst ‘Hans is in zijn vrije tijd vrijwilliger bij de voetbalclub en is een voorbeeld voor veel jonge leden van de club’ . Het beeld en de tekst komen niet (direct) met elkaar overeen en je moet langer kijken om te begrijpen wat het voorbeeld en het aanleggen van electriciteit met elkaar te maken heeft.