Hoe maak je een verhaal voor je vlog?

Hoe maak je een verhaal voor je vlog

In een andere blog besprak ik al de voordelen van het gebruiken van verhalen. Mensen denken in verhalen en we kunnen de kijkers binden met onze boodschap. Met verhalen geven we droge feiten en cijfers een betekenis.

 

De kracht van verhalen is dus wel duidelijk, maar hoe zorg je nu voor een goed verhaal voor je vlog? Natuurlijk kun je je format als basis gebruiken, maar ook dan is het handig als je goed nadenkt over de verhaal­elementen die je gebruikt.

 

In de meeste verhalende video’s vind je de volgende elementen:

1. De opening

In de opening worden de locatie en de personages voorgesteld. Je laat de omgeving zien en toont wie een ‘rol’ gaat spelen. Inhoudelijk laat je in deze fase nog niets zien. Laat doorschemeren dat de kijker niet om jou heen kan. Jij bent de specialist.

2. Het uitgangspunt of de huidige situatie

In dit gedeelte vertel je iets over een dilemma, de gegeven situatie of bijvoorbeeld een bepaald gevoel. Ook kan hier de probleemstelling worden gepresenteerd.

3. Middenstuk

Hier gaat de hoofdpersoon het probleem of de hindernissen te lijf. Hij is op onbekend terrein, probeert dingen uit en is zoekende naar een oplossing.

4. De oplossing

Op deze plek in de film overwint de hoofdpersoon de angst, de vragen of het dilemma. Er wordt gekozen en acceptatie en vertrouwen zijn nabij.

5. Het einde

Het gevoel van opluchting en overwinning is duidelijk aanwezig. De reis is beëindigd en er wordt nog even teruggekeken.

6. Call to action

Als afsluiter kan het nuttig zijn om de kijker ook daadwerkelijk op te roepen tot actie. Dat kan gebeuren door bijvoorbeeld de hoofdrolspeler een oproep te laten doen (al komt dat wat gemaakt over). Ook kun je ervoor kiezen om het te doen met een titelpagina.

 

Altijd hetzelfde verhaal?

Als je kijkers vaker naar je vlogs kijken, dan is het wel goed om niet steeds hetzelfde verhaal te vertellen. De vlogs worden dan voorspelbaar en blijven minder goed hangen. Je kunt de verhaalelementen als basis gebruiken, maar probeer ook creatief te zijn. In een andere blogs deel ik tips waarmee je de kijker verrast en verleidt om verder te kijken.